Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Vanaf die datum geldt dezelfde privacywetgeving in de hele Europese Unie. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer.

De AVG, ook bekend als General Data Protection Regulation (GDPR), bepaalt nieuwe, herziene richtlijnen voor het verzamelen van data om de privacy van de burger beter te waarborgen. Deze GDPR heeft dus impact op bijna alle marketingactiviteiten van een organisatie op het gebied van verwerking van persoonsgegevens. (bron: Autoriteit persoonsgegevens)

Help me even, wat zijn cookies ook alweer?

Cookies zijn kleine databestanden die tijdens een bezoek aan website op de computer worden opgeslagen. De bezochte website kan voorkeuren opslaan in het cookiebestand, zodat deze instellingen gedurende het bezoek en bij een eventueel volgend bezoek beschikbaar blijven. Voorbeelden zijn de taal waarin iemand een website leest, of welke artikelen in webshops het vaakst worden bekeken.

Vraag een Cookie notice aan voor jouw website

Wat verandert er in 2018?

De Europese Commissie wil de cookiewet flink veranderen. In 2012 werd de cookiewetgeving al eens aangepast waardoor er binnen de sector veel commotie ontstond. Sinds 2012 moeten websites toestemming vragen aan de gebruiker om cookies te plaatsen. Op dit moment moeten cookies nog per website geaccepteerd of geweigerd worden. Het merendeel van de gebruikers accepteren de cookies meteen, zonder de melding te lezen of te begrijpen wat deze inhoudt. De nieuwe cookiewet, die 25 in mei 2018 in zal gaan, wil dat internetgebruikers zelf met hun browserinstellingen kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren.

Wat zijn de gevolgen hiervan?

De wijzigingen die van kracht gaan in mei hebben waarschijnlijk grote gevolgen voor internetgiganten als Google, die veel inkomsten genereren door middel van gepersonaliseerde advertenties. Dus, als gebruikers kiezen om cookies uit te schakelen, kunnen websites minder geld vragen voor advertenties. Adblockers worden door de nieuwe wetgeving niet verboden. De discussie over adblockers was jarenlang overzichtelijk. Aan de ene kant staan de internetgebruikers, voor wie programmaatjes die automatisch online advertenties blokkeren vooral voordelen hebben. Geen opdringerige reclames meer, kortere laadtijden, minder datagebruik. Aan de andere kant staan techbedrijven en adverteerders, die door adblockers inkomsten mislopen. (Bron: NRC)

Is het plaatsen van een privacyverklaring verplicht?

Ja. Het plaatsen van een privacyverklaring is verplicht op elke website waarmee persoonsgegevens worden verzameld. Jij zal er daarom met jouw website dus ook goed aan doen een privacy verklaring en cookie notice in te stellen. MAD marketing helpt je hier graag bij

MAD marketing helpt je bij het installeren van jouw cookie notice

Dat is zelfs vrij eenvoudig. Hiervoor installeren we een plugin op je (Wordpress) website, waarna we een ‘policy pagina’ aanmaken met daarop content conform de algemene verordening persoonsgegevens. Investeren in een privacy verklaring is dus een nuttige en noodzakelijke investering. Kosten? Het installeren van een cookie melding op je (Wordpress) website kost €150 euro exclusief BTW.

Vraag een Cookie notice aan voor jouw website